Klubbens bildande

Huddinge AIS bildades 1955. Men egentligen sträcker sig föreningens historia längre tillbaka. Redan 1947 bildades kvartersklubben Pollux som verkade i Fullersta. 1950 bildades en annan förening med namnet IK Apollo. Dessa två föreningar slogs samman 1953 under namnet Apollo. När man sedan gick in som medlem i Svenska Friidrottsförbundet 1955 antogs namnet Huddinge AIS. 1982 invigdes Källbrinks IP och vi fick en högklassig utomhusarena till Huddinge. Idrottsplatsen har kommit att betyda mycket för föreningens utveckling och har blivit en plats för stora nationella och internationella arrangemang. Klubbhuset vid Källbrinks IP stod färdigt 1989 och byggdes om under 2002.

Fotbollslaget Apollo 1952 Fr vänster: Stående: Karl-Werner Andersson, Knut Östling, Gunnar Andersson, Totte Petrén, Leif Jacobsén, Per Sundqvist
Knästående: Lasse Lytell, Lennart Pettersson, Jörgen Johansson, Lasse Ekvall, Sune Andersson.

Duktiga aktiva och fina framgångar

Klubben har under årens lopp haft många duktiga aktiva och fina framgångar inom friidrotten. Här följer ett urval.  En av de stora profilerna i Huddinge AIS under slutet av 1960-talet var Lars Wiklund som 16 år gammal hoppade 2.01 i höjd och satte svenskt rekord i den åldersklassen. Hans resultat 2.08 från 1977 gäller fortfarande som klubbrekord. Lars Forsberg blev först att representera klubben i landslaget i 3000 meter hinder. Under 1980-talet vann Monica Westén (senare Rydén) åtskilliga SM medaljer och tävlade återkommande i landslaget. Monica hade det svenska rekordet i mångkamp ända till Carolina Klüft tog över det 2002.

Under 1990-talet har klubben stora framgångar. Finnkampen 1992 representerades Sverige av fem HAIS:are. Christer Holger vinner EM-guld 1993 i mångkamp för juniorer och Joakim Öhman EM-silver på 200 meter. 1994 görs en stark insats på SM där klubben tar 10 medaljer varav sex guld.

Framgångarna fortsätter i början av 2000-talet. Några av de namnkunniga är Carolina Hjelt (kula och diskus), Annika Hjelm (slägga) och Mariama Sambou (sprint). Dessa tjejer är bland de allra bästa i sin åldersklass i Sverige och tog bland annat guld vid JSM respektive USM under 2005. Under den här tiden var också Nadja Petersen en framgångsrik sprinter med flera SM medaljer i 400 meter och 400 meter häck. Klubben har idag många lovande aktiva och vi ser fram emot att se dem utvecklas och växa.